top of page

Hiszpania - kilka słów o Montsant

W czasie naszego hiszpańskiego tripa odwiedziłyśmy jeszcze jeden rejon wspinaczkowy – Montsant. Muszę przyznać, że zrobił na mnie duże wrażenie już na pierwszy rzut oka.

Montsant to ogromne ściany, do których podejście nie należy do lekkich, pięciominutowych spacerków z samochodu. Sektor El Raco de Missa, do którego się wybrałyśmy, wiąże się z 30-40 minutową wycieczką pieszą, miejscami dość stromą ścieżką. Co więcej, czas ten liczony jest od parkingu, do którego my nie dojechałyśmy, ze względu na stan drogi. Nasz samochód z wypożyczalni nie dał rady podjazdom po stromym szutrze.

Po dotarciu pod ścianę byłyśmy zachwycone. Skała wygląda naprawdę świetnie, drogi są długie i wyglądają pięknie. Montsant, podobnie jak Margalef, to zlepieniec. Oferuje zatem wspinanie po dziurkach i uroczych sterczących kamyczkach. Tak, uroczych – mnie zawsze takie kamyczki rozczulają :)

Dzień wcześniej od ekipy krakowskiej, stacjonującej w Cornudelli, usłyszałyśmy ciekawe określenie na ten rejon: „MONOsant”. I faktycznie, można odnieść wrażenie, że każdy kolejny chwyt jest podobny do poprzedniego. Wszystkie to dość dobre, duże dziury, jak po wyjęciu kamyczka z układanki. Ale za to ruchy bardzo ładne, przynajmniej w moim odczuciu.

Niestety, musi być zawsze jakiś haczyk. Otóż bardzo szybko, bo już na pierwszej drodze, odniosłam wrażenie, że im wyżej, tym bardziej muszę wychodzić nad przeloty. Do tego stopnia, że w drugiej połowie drogi naprawdę pojawiła się w mojej głowie myśl o treści mniej więcej: „zginę marnie”.

Okolice Montsant. Fot. Magda Nowak

Wniosek nasuwa się zatem jeden - trzeba popracować nad psychą, zanim wrócę do Montsant robić życiówki. A wrócę na pewno, bo skała robi świetne wrażenie. A otoczenie - wprost nie do opisania!

Rejon Montsant góruje nad miasteczkiem Morera de Montsant, które postanowiłyśmy odwiedzić w ramach dnia restowego. Miasteczko jest naprawdę urokliwe. Wszystkie domki są kamienne, zadbane. Cała okolica to sady owocowe i winnice. Z miasteczka startuje kilka szlaków turystycznych, między innymi ścieżka do punktu widokowego, z którego podziwiać można panoramę całej okolicy.